Ik ben een nieuwe
leerling en wil mij
aanmelden
AANMELDEN!

Leerlingbegeleiding

Het Olympus College vindt het van groot belang dat leerlingen zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen op zowel cognitief als sociaal-emotioneel gebied. Omdat dit niet altijd vanzelf gaat bieden we extra ondersteuning aan.

De mentor is de spil in de begeleiding van de leerlingen en het eerste aanspreekpunt voor de ouders. Deze ziet de leerlingen bijna dagelijks en kan als eerste signaleren of er extra aandacht of begeleiding nodig is. Tijdens de mentorlessen wordt veel aandacht besteed aan groepsvorming, sociale vaardigheden en pesten.  Als er zich problemen voordoen kan de mentor samen met de leerling en eventueel de ouders een actieplan schrijven waarin duidelijk beschreven wordt waaraan de leerling moet werken en waaruit de extra begeleiding bestaat die de mentor biedt. Elke afdeling heeft tenminste één leerlingbegeleider die de mentor adviseert en ondersteunt bij de begeleiding van leerlingen. Als na een periode van ongeveer twee maanden blijkt dat de extra ondersteuning onvoldoende effect heeft kan de leerling gemeld worden bij de ondersteuningscoördinator. De ouders en de leerling worden hiervan op de hoogte gebracht.

De ondersteuningscoördinator coördineert de extra ondersteuning en vormt samen met de psycholoog, de remedial teachers en de leerlingbegeleiders het interne ondersteuningsteam. Daarnaast zijn er ambulant begeleiders vanuit het speciaal onderwijs (de Onderwijsspecialisten) verbonden aan onze school.
De coach van het wijkteam Malburgen, Maartje van de Kemp, is vanaf januari 2015 toegevoegd aan het intern ondersteuningsteam en het Zorg Advies Team.

Er is tweewekelijks een ondersteuningsteam overleg waarbij de mentor van de leerling, die gemeld is bij het ondersteuningsteam, betrokken is. In sommige situaties zijn ouders en leerling aanwezig bij het overleg.

De volgende vormen van extra hulp worden geboden:

  • Individuele oplossingsgerichte gesprekken met de leerling
  • Cognitieve gedragstherapie, gegeven door de psycholoog
  • Begeleiding van dyslectische leerlingen (8 kwartalen tijdens de schoolloopbaan)
  • Training RT spelling
  • Bijspijkerlessen
  • Faalangstreductietraining
  • Sociale vaardigheidstraining
  • Mindset training voor hoogbegaafde leerlingen
  • Training executieve vaardigheden
  • Extra rekenlessen
  • Begeleiding van leerlingen waarvoor een OPP (Ontwikkelings Perspectief Plan) geschreven is (dit zijn leerlingen die voorheen een LGF/rugzak hadden). Deze leerlingen krijgen individueel of in een groepje begeleiding.
  • Bespreking van leerlingen in het externe Zorg Advies Team waarin de schoolarts, de leerplichtambtenaar, de psycholoog en de ondersteuningscoördinator zitting hebben.

Het Olympus College heeft een trajectklas Intermezzo waar leerlingen individuele begeleiding krijgen en waar ze in een rustige omgeving pauzes en tussenuren kunnen doorbrengen.

Klik hier voor het protocol dyslexie

Klik hier voor het protocol rekenproblemen en dyscalculie

Klik hier voor het protocol NT2

 

Als u vragen heeft over de leerlingbegeleiding kunt u contact opnemen met de ondersteuningscoördinator,j.waegemaekers@olympuscollege.nl

Wat wij leren en hoe wij leren

Leerlingen aan het woord