X
Het Olympus College vindt het van groot belang dat leerlingen zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen op zowel cognitief als sociaal-emotioneel gebied. Omdat dit niet altijd vanzelf gaat bieden we extra ondersteuning aan.
De mentor is de spil in de begeleiding van de leerlingen en het eerste aanspreekpunt voor de ouders. Deze ziet de leerlingen bijna dagelijks en kan als eerste signaleren of er extra aandacht of begeleiding nodig is. Tijdens de mentorlessen wordt veel aandacht besteed aan groepsvorming, sociale vaardigheden en pesten. Als er zich problemen voordoen kan de mentor samen met de leerling en eventueel de ouders een actieplan schrijven waarin duidelijk beschreven wordt waaraan de leerling moet werken en waaruit de extra begeleiding bestaat die de mentor biedt. Als na een periode van ongeveer twee maanden blijkt dat de ondersteuning die de mentor geboden heeft onvoldoende effect heeft kan de leerling gemeld worden bij de ondersteuningscoördinator. De ouders en de leerling worden hiervan op de hoogte gebracht.
De ondersteuningscoördinator coördineert de extra ondersteuning en vormt samen met de (ortho)pedagogen remedial teachers het interne ondersteuningsteam.
De coach van het wijkteam Malburgen, Maartje van de Kemp, is vanaf januari 2015 toegevoegd aan het intern ondersteuningsteam en het Zorg Advies Team.
Er is tweewekelijks een ondersteuningsteam overleg waarbij de mentor van de leerling, die gemeld is bij het ondersteuningsteam, betrokken is. In sommige situaties zijn ouders en leerling aanwezig bij het overleg. Leerlingen die regelmatig verzuimen worden in het Zorg Advies Team (ZAT) verzuim overleg besproken.
Indien nodig wordt een multi disciplinair overleg (MDO) georganiseerd waarbij ouders (en de leerling) en externe partners worden uitgenodigd om met elkaar te bespreken welke ondersteuning en acties nodig zijn.
De volgende vormen van extra hulp worden geboden:
Het Olympus College heeft een trajectklas Intermezzo waar leerlingen individuele begeleiding krijgen en waar ze in een rustige omgeving pauzes en tussenuren kunnen doorbrengen.
Klik hier voor het schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Klik hier voor het protocol dyslexie
Klik hier voor het protocol rekenproblemen en dyscalculie
Klik hier voor het protocol NT2
Klik hier voor het pestprotocol
Klik hier voor het protocol meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld
Als u vragen heeft over de leerlingbegeleiding kunt u contact opnemen met de ondersteuningscoördinator, k.vandebelt@olympuscollege.nl
Blijf er niet mee lopen
Als je je niet goed voelt, is het fijn om met iemand te praten waar je je op gemak voelt. Op school is dat meestal je mentor, maar het kan ook een andere docent zijn. Heb je te maken met grensoverschrijdend gedrag op school en wil je in vertrouwen met iemand praten, dan zijn er ook twee vertrouwenspersonen waar je terecht kan: Rens Hoefnagels r.hoefnagels@olympuscollege.nl of
Harriët Adriaanse h.adriaanse@olympuscollege.nl.
Wil je liever praten met iemand buiten school? Of ben je op zoek naar meer informatie over een onderwerp? Klik hier voor meer informatie.
7-10-2024: Start leerling-ouder-mentor gesprekken Brugjaar Jan Ligthart
Volgende agendapunt: 19-10-2024: Herfstvakantie